Waarom leiders op het werk best mogen vertellen dat ze gescheiden zijn

geplaatst in: Nieuws | 0

Veel van mijn klanten hebben de neiging om op de werkvloer erg terughoudend te zijn over hun emoties. Werk en privé zijn bijvoorbeeld twee strikt gescheiden werelden, vinden ze. Maar dat is geen goed plan. Lees hieronder 5 redenen waarom je beter open kunt zijn én hoe je dat kunt veranderen.

Untitled
Laatst ontmoette ik Martin, directeur van een organisatie met ongeveer 500 mensen. Hij klaagde over dat zijn beste mensen weggaan. Ik sprak met hem over de balans tussen werk en thuis en hij bleek daar een heel duidelijke visie op te hebben: werk en privé moeten strikt gescheiden zijn. “Het gaat mijn mensen niets aan dat ik voor de tweede keer getrouwd ben en uit beide huwelijken kinderen heb”, zei hij met emotie in zijn stem. “Wat doet het ertoe? Dat zijn hun zaken niet. Ik ga daar niet open over zijn.”

Martin had niet door dat hij, door dit te delen, juist veel van zichzelf blootgaf. Wat hij liet zien, was dat hij had geleerd om een gesloten rol te spelen. Zo’n rol oftewel masker kan je leren om af te zetten. Ik heb Martin geholpen zijn masker af te zetten, waardoor hij krachtigere en meer vertrouwde relaties kan opbouwen. Mensen willen weer voor hem blijven werken, en met plezier.

 

 

Wil je ook leren je maskers af te zetten?

Hieronder 5 Maskers die ik veel tegenkom in mijn werk en die het opbouwen van vertrouwde relaties in de weg zitten. Mensen gebruiken deze vaak om te voorkomen dat ze iets over zichzelf hoeven los te laten:

  • Masker 1. Oppervlakkig contact. De gesprekken die niet verder gaan dan: “Hoe gaat het?” “Goed.”

 

  • Masker 2. Praten over anderen. Eigenlijk is dit natuurlijk roddelen, al kan de intentie positief zijn. Praten over anderen, is makkelijker dan over jezelf.

 

20160620_205447

  • Masker 3. Onzichtbaar zijn. Jezelf zo onzichtbaar mogelijk maken, zodat je geen aandacht trekt. Je krijgt geen positieve en ook geen negatieve aandacht.

 

  • Masker 4. Vragen stellen. Door als een soort interviewer vragen te stellen, gaat het gesprek alleen over de ander en niet over jezelf. Deze persoon is erg geïnteresseerd in je en gaat daar diep op in.

 

  • Masker 5. Nogal aanwezig. Deze persoon maakt zich overdreven groot en sterk. Niet als zichzelf, maar als een opgeklopte versie van zichzelf. Hij of zij praat veel, maar zegt weinig wezenlijks. De persoon hoopt dat deze opgeklopte versie van zichzelf gewaardeerd wordt.

 

Wanneer je maskers bij jezelf herkent; doe er dan iets aan.

Ik kom deze maskers vaak tegen bij leidinggevenden. Ze zijn bang dat anderen misbruik zullen maken van hun openheid en dat de informatie die ze delen tegen hen kan worden gebruikt. Daarnaast maken ze zich zorgen dat het niet professioneel is om open te zijn over het persoonlijke. Dus houden ze afstand. Maar verstandig is dat niet.

 

Het is namelijk een sprookje dat geslotenheid professioneel is: als we ons masker ophouden, doen anderen dat natuurlijk ook. De relaties en contacten die we aangaan, zijn dan gebaseerd op de maskers. Dat betekent dat contacten oppervlakkig of onecht zijn. Wanneer je dus wilt dat je beste mensen blijven, zul je er goed over na moeten denken hoe je met ze omgaat. Zeker als leidinggevende is het waardevol om echt contact te hebben met anderen. Mijn advies is: laat die gesloten houding varen en creëer een krachtig en ontspannen team.

Wil je meer leren? Download nu de checklist met 5 succesfactoren om vertrouwde relaties op te bouwen.

Laat een reactie achter