De nummer 1 blunder in tijden van verandering en hoe je deze kunt vermijden…

geplaatst in: Nieuws | 0

Een van de lieve deelnemers uit de geluksroute bijeenkomst kreeg als boodschap ‘transformatie’. Ow, wat baalde ze ervan. Transformatie… daar zat ze helemaal niet op te wachten.

Ik herken dat mensen in organisaties veranderingsmoe zijn. Weer een verandering, de zoveelste van de afgelopen tijd. De nummer 1 blunder in tijden van verandering en hoe je deze kunt vermijden…

Ambassadeurs

Iedere organisatie heeft ambassadeurs. Die zijn voor de directie niet altijd zichtbaar. De ambassadeurs van ‘De verandering’, ‘Het leren’, ‘De Waarom’ van de organisatie. Bij deze mensen zie ik altijd twinkelingen in de ogen als ik ze vraag wie ze zijn en waarom ze willen veranderen.Iedere organisatie heeft deze mensen, die genieten van hun werk. Bij grote werkdruk en tegenslagen geven ze niet op. En ze gunnen anderen ook het allerbeste. Het zijn de voorlopers die anderen mee kunnen nemen in een beweging. De parels van je organisatie. Veel van mijn klanten zijn ambassadeurs en investeren in zichzelf om nog beter deze ambassadeursrol te pakken.
Ben jij ook een ambassadeur? En zoek je voldoende je mede-ambassadeurs op?En zo ja, Hoe zorg je dat je niet meegenomen wordt in de soms toch wel negatieve onderstroom die speelt in tijden van verandering in jouw organisatie?

De negatieve onderstroom in de organisatie

Om die onderstroom te voelen en te duiden, kom je er niet met alleen analyseren en ratio. Die onderstroom is wel erg bepalend voor het succes van veranderen. En niet alleen het organisatiesucces, maar ook jouw succes. Heb je voldoende zicht op die onderstromen? Vaak spelen er blokkades die niet zichtbaar zijn. En deze blokkades saboteren iedere keer de verandering. Als je je niet gezien en gehoord voelt als ambassadeur in wat je ziet en voelt dat er gebeurt, ga je mee in de negatieve onderstroom.Bijvoorbeeld je hebt het patroon van de directie duidelijk zichtbaar. En je hebt ook wel geprobeerd om dat te delen, maar ja… ze staan er niet open voor. En voor je weet doe je -na het inzicht dat er niet naar je geluisterd wordt- mee met de ‘zie je wel ze luisteren niet’ sfeer in de organisatie. Ik help deze ambassadeurs bij het onderzoeken hoe je dat op een andere manier kunt brengen. De belangrijkste fout die hier gemaakt wordt door deze mensen die het op een goede manier doen, is dat ze toch op een of andere manier die negatieve onderstroom (of de blokkade van niet luisteren) onbewust verwerken in hun boodschap. Hierdoor kom je negatiever over dan je wilt. De ander gaat dan in de defense en luistert inderdaad niet.

En dat gaat verder dan een vergadering waarin actiepunten worden afgevinkt. Ontdekken wat er speelt doe je met wezenlijk contact en oprechte aandacht, wel of niet rondom kampvuren. En dat begint met elkaar open vragen stellen.

Wat kan jij doen?

Kijk naar wat je wilt en kunt! Als het makkelijk zou zijn geweest, had iemand anders het misschien al lang gedaan.
Wat zou jij graag aan je directie willen zeggen? Wat je nu niet doet, waar je misschien ook wel buikpijn van krijgt als je er over nadenkt dat je dit gaat zeggen? Neem even de tijd om buiten een rondje te lopen met de vraag hoe kan ik deze boodschap het beste brengen aan die persoon? Vertel het me als je tot een nieuw inzicht bent gekomen!
Op een mooie dag vol veranderingen!
Groeten Karianne
p.s. Ook met je geluk aan de slag? En je richten op de voor jou juiste verandering? Ik nodig je uit voor de bijeenkomst ‘Geluksroute Amsterdam 2018’:
– 10 april van 14-17 uur in Amsterdam GEEF JE OP VIA DEZE LINK

Laat een reactie achter