Hoe je een ruzie ook kunt oplossen!

geplaatst in: Nieuws | 0

Een vraag die een van jullie heeft gesteld is:

‘Hoe ga ik anders om met een ruzie, conflict, meningsverschil op het werk? Het kost me nu veel energie en ik stap in de negatieve energie en laat me er in meevoeren. Ik voel ergens dat het anders moet kunnen, weglopen doe ik ook wel. Maar ook dat werkt niet bevredigend.’

Natuurlijk heb ik daar een stappenplan voor. Hieronder 5 stappen om je ruzie, conflict of meningsverschil oplost door naar jezelf te kijken en je energie te veranderen.

  • Stap1.
    De situatie staat niet los van jou. Het is een soort spiegel. Door dit te zien, kan je ook mede verantwoordelijkheid nemen voor de situatie en dus heb je invloed op de realiteit. Het duurde bij mij wel even voordat ik dit principe kon omarmen en toepassen. Dus geef het even tijd. Zie het als een leerproces.
  • Stap 2.
    Accepteer de situatie zoals die is. Als je je ertegen gaat verzetten, houdt het aan of wordt het groter. Accepteer dat die onenigheid er is. En accepteer ook de ander, de mening van die ander. Let op: wat we het liefst doen, is de schuld aan iemand toewijzen. Het is makkelijker om te zeggen, ‘we hebben dit meningsverschil door Harold’. Daarmee neem je dus geen verantwoordelijkheid (waarbij ik wil toevoegen, dat dat niet gaat over de schuld-vraag).
  • Stap 3.
    Stel jezelf de vraag, welke overtuigingen heb ik op deze situatie of op deze persoon geprojecteerd?

Ik had vorige week ook dat er iemand boos op me werd en weet je wat mijn automatische reactie was… ik ging die persoon naar beneden halen en tegen mezelf zeggen hoe goed ik was. Dat is hoe de automatische processen in ons werken. Na een uurtje besefte ik me, ‘hè, wat ben ik nu aan het doen’. Ik wildit niet meer op deze manier doen. En ik ben aan de stappen begonnen om de negatieve energie om te zetten in positieve energie. Ik ben verantwoordelijk gaan nemen voor de situatie om deze om te kunnen zetten. Ik kreeg de kans om eerlijk naar mezelf te kijken.

werkgeluk
Zie deze situaties als kansen om te leren om het anders te doen en steeds eerlijker naar jezelf te kijken!
  • Waardoor ontstaan deze conflictsituaties eigenlijk?
    • je hebt oordelen over iemand (en dat hoef je niet uitgesproken te hebben)
    • je voelt je beter dan die ander (wat voorkomt uit je eigen onzekerheid)
    • je hebt ja gezegd, terwijl je eigenlijk nee bedoelde
    • je bent jaloers
    • je wilt iets van een ander gedaan krijgen, wat eigenlijk iets is wat goed bij je past en dat je daardoor eigenlijk zelf moet leren. Dat je bijvoorbeeld in een project met iemand gaat samenwerken, want die persoon kan heel goed presenteren en dat kan die persoon dan mooi doen. Terwijl je voelt ‘ik kan dat ook goed, ik vind het alleen spanend’. Dus je ontneemt jezelf iets hierdoor.
  • Stap 4.
    Je kunt nu de energie gaan veranderen.
    • Dat doe je door jezelf en de ander te vergeven dat je in deze situatie bent gekomen. Je wilt dus krachtige positieve energie op de situatie zetten. Dus je neemt die negatieve energieën weg, zodat die ander daar ook niet meer op kan reageren. Je hoeft het niet goed te laten komen of te zorgen voor de ander en diens negatieve energieën. Je richt je hier op je eigen interne proces. Het is echt opgeruimd als je aan die situatie of persoon denkt en je geen weerstand meer voelt. Je hebt rust gevonden.
Ik heb een heel mooi voorbeeld. 
Ik help een MKB organisatie met 2 directeur eigenaren en 10 mensen in dienst.
Ik kwam in deze organisatie terecht met 2 passievolle directeuren,
die hard werken en liefde hebben om het goede te doen voor hun klanten.
Onderling, tussen collega’s, lag er altijd snel een oordeel over iemand klaar.
Zo vonden ze dat Anke altijd zeurde over een extra klus en Henk was de laatste tijd meer met zijn gezin bezig dan met zijn werk.
Zowel Anke als Henk moesten maar eens wat meer inzet gaan tonen
en klaar staan voor het bedrijf.
Het oordeel over Anke en Henk was duidelijk, het lag aan hen.
Een tijd geleden belde een van de directeuren mij op met het verhaal dat Claartje
haar werk al een paar weken onder de maat was en dat het zo niet langer kon met Claartje.
De directeur vroeg mij wat hij moest doen.
Ik heb aangegeven: ‘oordeel niet, ben nieuwsgierig naar elkaar, de situatie staat niet los van jou… denk eens na wat is jouw aandeel
in deze situatie?’ Na ons gesprek hierover is de directeur met Claartje in gesprek gegaan en bleek Claartje een heel goede reden
te hebben waarom het even niet zo goed als anders ging. Ze hebben samen een oplossing gezocht voor de situatie die voor Claartje
en voor het bedrijf goed werkt. De lucht was geklaard. Doordat de directeur niet had geoordeeld en mede de verantwoordelijkheid
had genomen voor de situatie, kon deze op een fijne manier worden opgelost.

Met jezelf oplossen!

Je lost dus een meningsverschil en conflict op met jezelf. Zodra jij oké bent, zal de ander zich ook oké naar jou gedragen. Zie het als een soort dansen. Als jij al je energie op die persoon richt, dan zal die persoon automatisch een stap achteruit doen. Als jij vervolgens je energie bij jezelf houdt en op jezelf richt, dan komt die ander op een moment vanzelf weer naar je toe.Nou ik hoop dat dit jullie een nieuw idee geeft hoe je anders met dit soort situaties om kunt gaan.

Liefs Karianne

p.s. Het 3×21 dagen online programma van stress naar ontspannen en succes is open voor inschrijvingen. De resultaten zijn verbluffend, meer rust, meer positiviteit, meer energie, meer focus, meer inspiratie. Klik hier voor meer informatie of om je in te schrijven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *